Sydney.pl - voice, video, foto


Jest to portal pokazujący wybrane wydarzenia wśród Polonii sydnejskiej oraz w Polsce.
Będziemy również zamieszczać fotogalerie z miejsc w Sydney i okolic. (Każde zdjęcie powiększa się po kliknięciu na...)
Zapraszamy do współpracy wszystkich, którzy mają coś ciekawego do zaprezentowania.
Strona non profit. Istnieje od maja 2019r
__________________________________________________________________________________________________________________________________

środa, 11 maja 2022

Zmarł żołnierz AK oraz Powstaniec Warszawski - Ryszard Czeczucha ,,Ciapek".

________________________________________

Odszedł jeden z ostatnich Powstańców Warszawskich mieszkających w Sydney
                             Ryszard Czeczucha "Ciapek"




Cześć Jego pamięci ... (1928 - 2022) 

Ryszard Czeczucha „Ciapek”

Ryszard Czeczucha Pseudonim: „Ciapek”Stopień: strzelec. Formacja: Zgrupowanie „Róg”, Batalion „Dzik”Dzielnica: Stare Miasto, Śródmieście Północne

Nazywam się Ryszard Czeczucha. Urodziłem się 27 marca 1928 roku.

Niech pan opowie, jak pan zapamiętał okres przedwojenny?

Jak ja pamiętam? Dobrze i źle. No oczywiście dobrze, to że coś słodkiego jadłem. Urodziłem się na Czerniakowie w koszarach dla legionistów i dostaliśmy mieszkanie na Kolonii Staszica, róg alei Niepodległości i Wawelskiej. Tam mieszkaliśmy, mieszkałem do lat pięciu, potem się przeprowadziłem, moi rodzice się przeprowadzili na Pragę, na Skaryszewską 7. Tam tatuś mógł troszeczkę rozłożyć swoją pracę, bo był ślusarzem budowlanym, mógł coś pracować i coś niecoś więcej zarobić. Chodziłem do szkoły numer 91, naprzeciwko akurat, gdzie się mieścił podczas okupacji punkt zborny łapanek. Tam wszystkich ludzi, których złapali, prowadzili. Ja tam obok miałem po przeciwnej stronie kolegę, u niego bywałem. I tam myśmy urządzili, że przechodzili niektórzy dachem do tego domu prywatnego i wtedy uciekali, dosłownie nawiewali.

więcej:
https://www.1944.pl/archiwum-historii-mowionej/ryszard-czeczucha,3380.html



Archiwum Historii Mówionej


(Obszerny wywiad, w którym opowiada o swoim życiu...)





______________________________________

Link do wywiadu dla Polskiej Sekcji Radia SBS, w którym jego wieloletni opiekun i przyjaciel MACIEJ JARYSZ opowiada o wspólnie spędzonych chwilach




Maciej Jarysz napisał na facebooku:

,,Wolność, godność, honor - tego nic nie zastąpi,
Powstańcom Chwała, Warszawa nie zapomni''.

Dnia 27 kwietnia na wieczną wartę odszedł mój serdeczny przyjaciel - Żołnierz AK oraz Powstaniec Warszawski - Ryszard Czeczucha ,,Ciapek".
______________________________________

Uroczystości pogrzebowe odbyły się w sobotę 7.05.22 o godz. 14:30 w Sanktuarium NMP Królowej Polski w Marayong.
Cześć Jego pamięci!

_____________________________________________

Wspomnienia...



 Zdjęcia z pogrzebu - Krzysztof Mączyński
___________________________________________________________________________________________________